Boven i dramat

Så, jag var på väg till affären tidigare ikväll för att köpa lite godis. Och på väg dit kände jag en bekant känsla i kroppen. Ångest. Det där illamåendet kröp sig på en, men inte så pass påtagligt att jag ville akut kräkas som många andra gånger. Jag tänkte "Var inte rädd, det är bara din hjärna som leker med dig just nu." Sen kom jag att tänka på en tidigare händelse som kan ha triggat igång ångesten.

För ett par månader sedan hade jag en attack som liknande den jag hade i mitt senaste inlägg. Samma sak där så kom den från ingenstans. Den gången hade jag ätit en massa onyttigt. Godis, chips, druckit läsk och så vidare. Jag satt hemma hos min vän, hon som var med i senaste inlägget också. Och normalt sätt när man äter så pass mycket som vi gjorde den kvällen så kan man börja må illa, få ont i magen eller bara känna sig allmänt mätt. Jag kände mig väldigt mätt. Och jag mår lätt illa av sötsaker då min mage är lite känslig. Min vän bad mig följa med ut på balkongen då hon skulle röka. Jag tvivlar och säger att jag mår illa men tänker att lite frisk luft kanske kan hjälpa. Vid det här laget hade ångestkurvan redan stigit enormt och var på sin gräns att nå sin topp. Min kropp reagerade på de här genom att för första gången under alla dessa attacker, faktiskt ge mig riktiga kväljningar, Riktiga, ordentliga hulkningar. Jag trodde att det var det, nu skulle jag spy från en balkong på fjärde våningen. Jag hulkade och hulkade men inget kom. Vi bestämde oss för att gå in, men jag bad min vän att gå och låsa upp ytterdörren då hennes balkong inte tillhör hennes lägenhet, öppna badrumsdörren, och balkongdörren så att jag kunde komma fram lätt om det skulle komma. OM det skulle komma... Och sen satt jag där, precis som för några dagar sedan. På ett badrumsgolv, livrädd. Allt detta på grund av att jag åt lite för mycket godis.

Grejen med detta är att det hända den kvällen, det hände för två dagar sedan, och det hände för någon vecka sedan också. Den gången var inte lika extrem men jag har skrivit om det. Den gången mamma inte fick duscha för att jag ville att badrummet skulle vara ledigt. Alla dessa attacker på grund av...? Godis. Så min tanke med min ångest idag kändes så självklar. Jag har inga bra erfarenheter de gångerna jag ätit godis den senaste tiden. Tre stora attacker. Frågan är om min kropp reagerar så på socker, eller om det bara sitter en spärr i mitt huvud. Att jag relaterar till panikångest när jag känner smaken av det där sockret. Jag kan få samma ångest av onyttig mat med. Kanske för att jag relaterar till några år tillbaka då jag fick magkatarr och mådde illa av allt onyttigt. Tänk vilken makt hjärnan ar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0