Den där gropen i halsen från TV

När jag var på semester i somras så fick jag känna på ett nytt symptom av min ångest. Jag har märkt något märkligt men rätt logiskt. Hjärnan letar efter nya symptom när de gamla blivit utarbetade. Jag ger inte riktigt upp. Inte i det långa loppet i alla fall. Jag kan ofta känna att jag bara vill ge upp men jag rycker alltid upp mig, och det är detta som fått mig att kunna kämpa emot min ångest. De flesta symptomen har jag nu under kontroll, andra behöver jag jobba med. Jag ska gå in på ett nytt symptom snart men först vill jag berätta om det jag känner nu.

Ni vet hur man har läst om folk som fått en "grop" i magen eller halsgropen? Eller i gamla komedier då mannen lossar lite på slipsen och sväljer ordentligt under en pressad situation. Jag hade aldrig riktigt förstått de begreppen och det jag såg på TV förns i somras. Den där klumpen i halsen. Man sväljer, och det känns som att det åker ner någon sekund, men sedan kommer den tillbaka igen lika snabbt och ligger där och irriterar. Och för mig är den här klumpen alltid placerad på vänster sida. Det här är den enda ångestkänslan som kan sitta i timmar och nästan bara när jag ligger ner. Har ni också känt den där klumpen?

Mina nya symptom som jag ville prata om... Det främsta och jobbigaste är illamåendet. Men nu när jag är bättre på att hantera det verkar psyket leta efter nya sätt att ge mig ångest på. Det nyaste är att få mig att känna att jag akut måste springa på toaletten. Min mage reagerar alltså. Ofta ligger det som ett obehag tills jag glömmer bort det genom att sysselsätta mig med annat eller tills jag känner mig bekväm i situationen. Och med alla mina symptom har jag behövt gå igenom dem ett x antal gånger för att intala mig själv att det bara är ångest. Och när jag försöker gå på toaletten så händer det inget. Falskt alarm alltså.

Det är jobbigt. Men jag försöker tänka; "vad tusan mer kan hända nu?" Tiden får visa. Men jag kan nu lugnt säga att jag är en inbiten ångestperson. Skit i utbildning, jag går efter erfarenhet. ;) Jag kommer få ut något bra utav det här. Det kommer vi alla. Just keep the faith.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0